Fd vice ordförande för MF = Rektor på KI 2013?!/ Formal vice president at MF = KIs new president?!

För er som inte vet så är processen igång inför Rektorsvalet på KI och vilka kandidaterna är går nu att ta reda på för den som vill. Förra gången gick det kanske inte helt rätt till vid valet som resulterade i en JO-anmälning från en av MFs studenter (länk). Vi får hoppas att det blir bättre detta år, men med tanke på att MF hittade denna kandidatur (se nedan) borde det ju lösa sig fint, vilka röstar för?!

For those of you that didn’t know; the process is now running for the elections to president of Karolinska Institutet. MF found this candidature, who will vote yes?!

(Klicka på fotot för att se talet live!)

———————

Kära Karolinska Institutet

– härmed kandiderar jag till rektor i rektorsvalet 2012

Nej jag är ingen man eller i mina medelår
Jag är inte heller professor och har inga gråa hår
Tänka sig jag har inte ens vart läkarstudent
Men jag lovar er – för er kommer jag vara det bästa som har hänt

Jag är sjukt ambitiös och har en stark ambition
För i utbildningsfrågor finns hos mig en stor passion
Ni snackar om att studenterna är framtiden varje dag
Men det enda ni bryr er om är nya forskningsanslag

Jag är trött på ert snack kring att ni kör på studentfokuset
För det är verkligen inget som jag har sett
Så rösta på mig för att få saker att hända
Jag kommer få den här nedåtgående spiralen att vända

För det KI gör på ett halvår fixar jag på en vecka
Jag på allt snack utan handling får det nu verkligen räcka
Och att ni värdesätter studenterna olika utifrån deras utbildningsval
Är det verkligen så vi skapar Sveriges bästa vårdpersonal?

För jag tycker det är skandal och så förbannat fel
Och jag är så trött på ert förlegade maktspel
Ni kanske tycker jag låter arg och till och med aggressiv
Men är det så konstigt när ni försöka döda KI:s studentliv

Så rösta på mig för att få KI till en trevligare plats
Och jag kommer självklart ge studenterna sitt drömpalats
För såklart ska studenterna ha en aula fetare än er
För jag tänker våga att på studenterna satsa betydligt mer

Och att studenterna är mitt fokus kommer löna sig på sikt
Inte minst när jag värvar röster bland KI:s alla valdistrikt
För studenterna är flest och deras röster jag ska jobba för att vinna, you will see
Because Im their biggest fan and I will follow them until they love me

Nej Utbildning och Forskning ska gå hand i hand där de kan ge och ta
Först då kommer KI bli ett ledande universitet och anses som riktigt bra
Så skärp er nu KI och lägg undan typen kandidat medelålders män
Det är så sjukt förlegat och så väldigt väldigt länge sen

Nej väga satsa på något nytt typ en ung ball brud
Som kommer styra ert Universitet som en Gud
Nej KI, jag är ingen snubbe – Im a free bitch okej

And baby I was born that way!

/ Anna Eklöf
2012-04-02

2 comments
  1. Erik Eklund said:

    Att vara liberal och nytänkande i all ära – JA. Men att ge rektorsskapet över en av världens bästa läkarskolor till någon som kandiderar med en dikt avslutande ”… free bitch okej” är inget jag är beredd att göra.

    Ge den till någon som gått läkar/forskningsutbildning, som vet vad eleverna och forskarna går igenom och gör på dagarna och som har haft nära kontakt med skolan under lång tid.

    • Kära Erik Eklund,
      Jag är hemskt ledsen att det inte tydligt framgår att detta inte är en formell ansökan, för det är det inte. Det är snarare en rolig idé som skall läsas med glimten i ögat och en nypa salt. Självklart finns det tydliga riktlinjer kring rektorsvalet (som för övrigt hålls i höst) och en blivande rektor skall ha uppfyllt följande kriterier satta enligt konsistoriebeslut 20/2 2012:
      Rektor skall: -ha visat prov på ett väl fungerande ledarskap, -vara en internationellt erkänd och respekterad forskare, väl förtrogen med det medicinska ämnesområdet och med ett väletablerat kontaktnät och erfarenhet av utbildning, -förstå hur hälso- och sjukvården och ett medicinskt universitet samverkar, -kunna etablera och fördjupa relationer och kontakter, internationellt och nationellt, -ha en god kommunikativ förmåga och behärska det svenska språket.

      Sedan måste jag bara påpeka, för ordningens skull att KI är ett medicinskt universitet, inte läkarskola och är tyvärr inte världsledande tack vare utbildningarna utan tack vare forskningen. Därför behöver inte heller en ny rektor ha gått läkarutbildningen, men ja, forskningsutbildning är kanske givet om man är en erkänd forskare (inte alltid förstås). (Parentes; Läkarprogrammet på KI fick för övrigt tyvärr väldigt dåligt betyg vid senaste (2007) undersökningen av Högskoleverket (ref hittas på:http://www.hsv.se/download/18.5b73fe55111705b51fd80002810/0723R_del)).

      Jag hoppas ändå att du kan läsa denna text igen med inte allt för stort allvar och se det roliga i det🙂

      Varma hälsningar
      Medicinska Föreningen

Kommentera

